Luisteren naar Muziek

Deze maand in live sound een artikel dat niet direct over een technisch onderwerp gaat maar wel heel belangrijk is. Luisteren naar muziek. Hoe kun je als technicus een goede mix maken van een band als je zelf eigenlijk niet luistert naar vergelijkbare muziek.

Om een goede mix te kunnen maken of om een individueel instrument goed te kunnen versterken is het essentieel dat je wel het een en ander afweet van het instrument dat je gaat versterken en zeker dat je weet hoe het instrument moet klinken. In de praktijk merkt ik regelmatig dat technici een instrument gaan versterken die ze nog nooit hebben gehoord. Ik had onlangs een situatie waarbij ik een zogenaamde “Hang Drum” moest versterken. Voordat ik op de concertlocatie aankwam heb ik via google zoveel mogelijk informatie opgezocht om de achtergrond van het instrument te leren en ik heb diverse video op youtube opgezocht om het instrument te beluisteren. Daarna heb ik op de locatie de muzikant gevraagd of hij even een akoestisch iets kon laten horen van zijn instrument. Vervolgens heb ik er twee condensatormicrofoons (AKG-C214) bij geplaatst en de muzikant was bijzonder tevreden over het bereikte resultaat.

Het belangrijkste dat ik in het voornoemde voorbeeld heb gedaan is luisteren. Niet alleen naar het instrument maar ook naar de muzikant. Hij had bepaalde ideeën over de versterking en samen hebben we een plan bedacht hoe we dit zo goed mogelijk konden doen.

Los van het luisteren naar een specifiek instrument is het volgens mij essentieel voor een technicus dat je veel luistert naar muziek. Klinkt wellicht als een open deur maar ik schrik er eerlijk gezegd wel van hoeveel technici eigenlijk niet weten wie Bono is, wie The Police waren of wat U2 is. Gaat me niet zozeer om de nostalgische waarde van deze bands maar wel om het feit dat dat het essentieel is om dergelijke muziek te beluisteren als je bijvoorbeeld een cover band mixed. Luister eens naar bands als the Who, Pink Floyd, een zangeres als Eva Cassidy etc. etc. Voorbeelden te over van muziek waar we als technici veel van kunnen leren en waardoor we ook anders leren luisteren.

Veel muzikanten luisteren als techneuten naar muziek. Opmerkingen als “snare is mooi opgenomen, mooie ambiance in de mix etc. etc.” zijn onder techneuten redelijk normaal terwijl bij het merendeel van de muziek de oorspronkelijke insteek voornamelijk was om emotie over te brengen. Dat de snare mooi is opgenomen is ook erg mooi en draagt waarschijnlijk bij aan de beleving maar het overbrengen van emotie is waar het om gaat. Probeer dat als technici ook te horen in muziek. Probeer de mix zo te maken dat deze de emotie overbrengt. Dit betekent vaak een andere benadering van mixen. Je moet er letterlijk je gevoel bij gebruiken en alleen naar de meters kijken is niet meer voldoende.

Ik ben er van overtuigd dat luisteren naar muziek een veel betere mix oplevert. Los hiervan geeft luisteren naar muziek je ook veel kennis over instrumenten. Zoals je zult begrijpen is mijn advies om zoveel mogelijk te luisteren naar muziek waarbij echte instrumenten worden gebruikt. Luister ook eens naar de wijze waarop men de galm en effecten in het algemeen heeft toegepast en welk effect dit heeft op het uiteindelijke geluid en de emotie. Door op deze manier te luisteren kun je heel veel leren en misschien nieuwe ideeën opdoen voor een mix.

Tot slot een lastige punt. Probeer bij een mix niet om het geluid dat je kent van een bepaald instrument niet na te maken. Dat is nagenoeg onmogelijk. Ieder instrument en iedere muzikant is uniek en heeft zijn/haar eigen geluid. Dezelfde gitaar ilaten bespelen door bijvoorbeeld Steve Lukather of Steve Vai zal een totaal andere sound geven ondanks dat alles hetzelfde is. Vraag bij twijfel altijd informatie bij de muzikant en probeer je, als je op voorhand als wat informatie hebt, alvast op de hoogte te stellen door google te gebruiken. Vandaag de dag zou je ieder instrument moeten kunnen vinden op internet.

En last but not least. Als je naar muziek gaat luisteren doe dit dan zoveel mogelijk vanaf een CD of hoge kwaliteit (Wav, AIFF etc.). Je zult verbaasd staan hoeveel het overbrengen van emotie afneemt naarmate de bitrate afneemt. Iedereen weet dat een MP3 op een bepaalde manier plat en dun klinkt. Dat heeft ook erg vel invloed op de wijze waarop de muziek bij de luisteraar aankomt.