Microfoontechniek voor vocalisten

De laatste tijd zie ik steeds vaker een microfoontechniek bij vocalisten die volkomen fout is en vooral nadelig is voor de vocalist. Deze maand in live-sound een artikel over microfoon techniek voor vocalisten.

Het lijkt wel een virus. Steeds vaker zie ik vocalisten een microfoontechniek toepassen die heel misschien wel stoer lijkt maar een verschrikkelijk geluid als resultaat geeft en ook nog eens veel problemen met feedback in geval je gebruik maakt van monitors in plaats van in-ear. Ik doel op het omklemmen van de kop van de microfoon en dan de achterzijde van de microfoon omhoog richten. Microfoontechniek voor vocalisten.

Het voornoemde gebruik is een bekend verschijnsel bij rappers. Ook in dat geval zie ik de meerwaarde niet maar zal ongetwijfeld te maken hebben met imago etc. Maar in geval je een niet-rapper bent dan heeft een dergelijke stijl negatieve gevolgen voor je geluid. Door het omklemmen van de kop van de microfoon (in de kop zit de feitelijke microfoon en in de handgreep zit de benodigde electronica) ontstaan er allerlei problemen voor de microfoon zoals vervorming, andere klankkleur en een veel grotere kans op feedback in geval je gebruik maakt van floormonitors.

De enige juiste manier om een microfoon goed vast te houden is met je hand rondom de handgreep en laat een paar centimeter vrij tussen je hand en de kop. Richt de microfoon vervolgens op je mond en probeer de afstand tussen je mond en de microfoon hierbij ongeveer op 5 centimeter te houden en zing hierbij een fractie over de microfoon. Dit laatste reduceert de plopgeluiden. De reden om de microfoon niet te ver van je mond te houden heeft te maken met het zogenaamde proximity effect. Als je een dynamische microfoon verder van de bron verwijderd nemen de lage tonen erg snel af. Met andere woorden het geluid wordt snel erg dun als je de microfoon te ver van je mond houdt.

Indien je een microfoon op statief gebruikt (bijvoorbeeld omdat je ook gitaar speelt) dan is het belangrijk dat je jezelf aanwent om niet langs de microfoon te zingen. Klinkt op zich heel logisch maar ik zie dit nog erg vaak fout gaan. De microfoon is veel minder gevoelig aan de zijkant en dit heeft dus behoorlijk effect op het geluid.

Tegenwoordig wordt er erg veel gebruik gemaakt van draadloze microfoons. In de basis werken deze hetzelfde als een draadgebonden microfoon. Voor vocalisten is het goed om te weten dat de antenne van de microfoon (in geval deze aan de binnenzijde is gemonteerd) vaak aan het uiteinde van de microfoon zit. Probeer de microfoon daar dan ook niet vast te houden. Als je de laatste centimeters van de onderzijde van de microfoon vrij laat belemmer je de ontvangst van de microfoon niet. Mocht je regelmatig last hebben van zogenaamde drop-outs (kortstondig wegvallen van de ontvangst) controleer dan of je de ontvangst niet belemmerd met je hand.

Als je bovenstaande zaken in de gaten houdt dan maak je optimaal gebruik van de microfoon. Zoals al aangegeven heeft het foutief vasthouden van de microfoon een enorme invloed op je geluid en naast jezelf zal ook de technicus blij worden van een vocalist die naast een super zangtalent ook beschikt over een goede microfoontechniek.