auke meijer

Multikabels

Om al die tientallen signalen van het podium naar je mixer te krijgen zijn een boel kabels nodig. In plaats van het uitrollen van losse microfoonsnoeren bespaar je zeeën van tijd met een multikabel.

TEKST: AUKE MEIJER

Een multikabel wordt ingezet op het moment dat er meerdere microfoon-/instrument- verbindingen van het podium naar de mengtafel gelegd moeten worden. Er bestaan vandaag

de dag ruwweg twee systemen: analoge en digitale.

ANALOOG

Om te beginnen de bekende analoge multikabel. Deze is beschikbaar van vier tot en met 56 paren, waarbij ik er voor het gemak vanuit ga dat een paar bestaat uit twee aders en een afscherming. Over het algemeen is de multika- bel ook nog voorzien van een separate afscher- ming (mantel) die om alle paren van de kabel ligt. Deze mantel bestaat in een aantal varian- ten. De meest gebruikte is de gevlochten man- tel. De tweede variant is de mantel van alumini-

umfolie. Deze laatste kabel is wat stugger dan een gevlochten mantel en is minder geschikt voor ‘heavy duty’-toepassingen.

MULTICONNECTOR

Om een multikabel met bijvoorbeeld 24 paren relatief snel te kunnen bevestigen aan de meng- tafel is het verstandig om te kiezen voor een zogenaamde multiconnector. Deze bestaan ook weer in vele varianten maar de meest gebruikte merken zijn Harting, LK, Ceep, Whirlwind & Socapex. Een multiconnector lijkt vaak relatief duur maar als je de kabel met enige regelmaat op verschillende locaties gebruikt verdien je de connector snel terug. Een los trosje connecto- ren aan je kabel is bovendien geen goed idee; dat is erg kwetsbaar.

Analoge multikabels kun je zelf (laten) monteren of je kunt zogenaamde prefab-kabels kopen. In het geval dat je kiest voor een prefab-kabel, let er dan op dat je een dergelijke kabel veelal niet voor zwaardere toepassingen kunt gebruiken. Prefab is vaak goedkoper dan een zelf gemon- teerde kabel, maar daardoor kwalitatief vaak ook minder.

DIGITAAL

De laatste jaren is de digitale multikabel sterk in opkomst. Een dergelijke kabel bestaat uit een stagekast waar de verschillende microfoons/ instrumenten worden ingeplugd. In deze kast zitten converters die het analoge signaal conver- teren naar een digitaal signaal. Via een relatief dunne kabel wordt dit signaal aangeboden bij de mengtafel. In bepaalde gevallen kan de kabel rechtstreeks op de mengtafel worden aangeslo- ten en in andere gevallen wordt het signaal bij de mengtafel weer terug geconverteerd naar analoog en vervolgens aangesloten op de nor- male analoge aansluitingen van de mengtafel.

Een groot voordeel van de digitale variant is
de veel dunnere kabel en een veel hoger aantal mogelijke kanalen dan bij een analoge kabel. In veel gevallen wordt er gebruikt gemaakt van cat5/6-, glasvezel- of coaxkabel. Deze kabels hebben over het algemeen een diameter van

ongeveer tien millimeter of minder en zijn zeer flexibel. Doordat de kabels dunner zijn is er ook meer kans op schade; een dunne kabel blijft veel makkelijker ergens achter hangen dan een dikkere.

Misschien wel het grootste voordeel van een digitale multikabel is dat er geen verlies meer optreedt door de lengte van de kabel; je hebt geen kans meer op brom tijdens de route van podium naar mengtafel. Het signaal kan daar- naast in veel gevallen in digitale vorm worden aangeboden aan een digitale mengtafel. Het maakt het werk eenvoudiger. Vandaag de dag zijn er van een aantal fabrikanten zoals RSS (van Roland) en Audiorail zeer betaalbare en goed werkende digitale multikabelsystemen op de markt.

PRAKTISCHE TIPS

-Als je een multikabel gaat toepassen is het altijd verstandig om, voordat je de kabel uitrolt, eerst goed na te denken over de route die de kabel gaat volgen. Een multikabel vlak voor de entree van een zaal is vragen om problemen. Tape daarnaast de multikabel altijd vast en
leg een rubberen mat of speciale rubberen kabel-goten over de multikabel als deze in looproutes ligt.

-Draag handschoenen als je een multikabel oprolt op een locatie waar de drankjes zijn geserveerd in echt glas en controleer bij de mul- tikabel, voordat je deze oprolt, altijd of er glas in de kabel zit. Behalve dat het erg vervelend is voor je handen als je je snijdt, is het ook slecht voor de kabel als er glas door de buitenkant dringt. In het ergste geval heb je meerdere kanalen defect en is je dure kabel waardeloos geworden.

Heb je vragen over live-sound of suggesties voor Auke’s maandelijkse rubriek? Stuur dan een mailtje naar livesounddokter@musicmaker.nl!